|
Подросток в группе План – конспект интегрированного урока обществознания и английского языка в 7 классе на тему
«Подросток в группе»
«Teenager in a Group»
Цели урока: Познавательный аспект: Познакомить учащихся с понятиями: «группы» и их классификации; человек в группе; групповое давление; конформизм; самооценка, формировать лексические навыки чтения и говорения.
Развивающий аспект: Развивать иноязычную лингвистическую компетенцию через интеграцию обществознания с английским языком.
Воспитательный аспект: Воспитывать у учащихся потребность правильного выбора своего места в среде подростков относительно соотношения самооценки и влияния группы.
Учебный аспект: Формировать умения учащихся высказываться по предложенным ситуациям на английском языке на воспроизводящем уровне
Учебно-методическое обеспечение: Кравченко А.И., Певцова Е.А. Обществознание: учебник для 7 класса. – 5-е изд. – М.: ООО «ТИД «Русское слово – РС», 2006
Обществознание, 7 класс: поурочные планы по учебнику А. И. Кравченко/ авт.-сост. Н.С. Кочетов. – Волгоград: Учитель, 2007.
Необходимое оборудование для урока:
Проектор
Компьютер
Учебники
Рабочие тетради по английскому языку
Понятийный аппарат и лексика урока:
Группы и их классификации - groups and their classifications
человек в группе - a person in a group
групповое давление - pressure of a group
конформизм - conformism
общество - society
система ценностей - system of values
to influence - влиять
to match -cоответствовать
atmosphere - атмосфера
to value -ценить, оценивать
I don’t care - мне все равно
hostile - враждебный
personal contact - личный контакт
to exceed - превосходить по численности
to interact - взаимодействовать
life values - жизненные ценности
self –discipline - самодисциплина
to survive - выживать, выжить
place of habitat - среда обитания
phenomenon - явление
ХОД УРОКА
I. Вводный этап урока. Сообщение темы и целей урока.
Teacher of English: Good morning, pupils! We are happy to greet you at our first English and Social Studies lesson. It is our first experience to have such an unusual lesson but let’s hope that we’ll cope with all our difficulties together. Today we are going to speak about teenagers and their world. We’ll also speak about different groups of people of this age. We are going to see how group influences a teenager and what makes a teenager choose this or that group in society. This theme is actually for you, I think. And who is a teenager in your opinion?
P: A teenager is a boy or a girl in his or her teens, the ages of 13 to 19.
Teacher of English: You are right! We will speak both English and Russian today so I hope you will be very active during the lesson and will take part in discussion of all questions we are going to suggest you.
II. Актуализация. Постановка проблемы:
Учитель обществознания: Как уже было сказано вашим учителем английского языка, сегодня мы попробуем разобраться, что такое «группа», поговорим о разновидностях групп в обществе, обсудим и проведем дискуссию о том, какое значение имеет для подростка группа, в которую он входит? Какие проблемы могут возникнуть у подростка в группе? Мы также рассмотрим качества личности, которые ценятся в группе, куда входит каждый из вас, что вас привлекает в той или иной группе и за что вас там ценят или не воспринимают.
III. Предъявление нового материала.
Учитель обществознания: (Предлагает учащимся обсудить следующие вопросы):
Что входит в понятия «общество», из чего оно состоит? Что такое «группа», «малая группа»? Какое значение имеет для подростка группа, в которую он входит? и т.д.
В ходе беседы учитель использует презентацию (см. Приложение 1). Обобщая ответы школьников, учитель обращает их внимание на то, что общество-это совокупность разных групп: больших и малых, дружественных и враждебных, постоянных и временных, профессиональных и религиозных, национальных и политических. Они сильно различаются между собой.
Группа- это основа человеческого общества, поскольку общество- одна из групп, но только самая большая.
(Далее учитель предлагает учащимся ответить на вопрос, в какие группы, по их мнению, входит каждый из них, почему он входит в ту или иную группу, что его там привлекает.)
(Учащиеся под руководством учителя перечисляют качества личности, которые ценятся в группе, куда они входят, делают вывод о том, зачем им нужна эта группа)
Учитель предлагает детям поразмышлять о своих поступках и предположить, какая из двух линий поведения им ближе: «мне легче идти на поводу у толпы» или «мне легче идти против толпы». Просит привести примеры из своей жизни, подтверждающие ответ, подводя, таким образом, учащихся к понятию «конформизм». (Определение понятия высвечивается на экране).
IV. Фонетическая зарядка.
Teacher of English: And now I think it's time to speak English. Let me continue our lesson with phonetic training. Pronounce correctly the words you need to discuss the topic about teenagers. Listen and repeat after me: groups and their classifications; a person in a group; group pressure; conformism; society; to influence; to match; atmosphere; value; I don’t care; hostile, personal contact, to exceed, to interact, life values, self –discipline, to survive, place of habitat, phenomenon, (список слов учащимся демонстрируется на экране)
V. Речевая зарядка.
Teacher of English: I’d like you to answer the questions. Be active and attentive. Tell me please how the biggest group of people is called.
P1: Society.
Teacher of English: What groups of people does society have?
P2: In society we can see big and small groups of people.
Teacher of English: Can you give the examples of any groups?
P3: It’s my family.
P4: It’s my sport section where I go in for football.
P5: It’s my class.
P6: These are my friends with whom I go for a walk after school.
P7: It’s our school choir. (etc.)
Teacher of English: You are quite right. But of course you understand that teenager in a group is another thing. A teenager wants to express his or her individuality, he wants sometimes to show off in front of his friends and sometimes he behaves himself wrong.
All of us live and work in some groups of people. And we choose particular people for working, playing and spending free time. Tell me, please, how you choose your friends. What traits of character do you value in your friends? (ответы учащихся)
Teacher of English: And now, children, read the text and explain the meanings of the following words and word combinations:
Hostile, personal contact, to exceed, to interact, life values, self –discipline, to survive, place of habitat, phenomenon (учащиеся читают текст вслух) Society is a mixture of different groups: big and small, friendly and hostile, constant and temporary, professional and religious, national and political. They differ between each other. Some of them are small in numbers, so that their members can see each other during the daytime and watch each other’s actions. These are small groups or groups of personal contact. Family is a typical example of such a group.
Group is a basis of human society. Society is one of the groups, the biggest one. The number of groups on the Earth exceeds the number of people. It’s possible because one person may belong to several groups such as the family, the class, the friends, the musical school or the sport section.
People make huge efforts to belong to one of these groups. School-leavers, for example, try to do their best to enter the university. For others parents choose the groups to enter as granddads or grandmas choosing a musical school or a section for a kid.
There are such groups neither us nor others choose. The destiny defines this. In most cases we can’t, for example, choose a family for ourselves while we can choose or leave friends when we want to.
In a group interacting with others we form our personality and our life values. We share each other’s secrets, those things we’ll never reveal to strangers.
A person lives according to the group’s laws. Scientists proved that many personal characteristics such as abstract thinking, speech, language, self-discipline is a result of group activity. Norms of behaviors, customs, traditions, rituals and ceremonies appear in a group. A person needs a group and depends on it perhaps more than monkeys, rhinos or wolves do. People survive only in society. People have been living in groups since ancient times. Mobile communities of prehistoric hunters of twenty- thirty persons leading nomadic lifestyle had to change their place of habitat searching for food. Nowadays a person can’t exist outside a group. He is a member of a family, a student class, a youth grouping or sports teem.
Small groups are well- organized teems where people distribute the roles and duties between each other, work out mutual actions. Proper relations between the members of the group play a very important role.
But sometimes a group can impose its rules of behaviour, actions and demands to its members he or she may disagree with but has to obey to. This phenomenon is called group pressure. If a person doesn’t oppose the group and agrees with the majority of its members it is called conformism. Thus, conformism is changing the behaviour or the opinion as the result of the pressure of another person or a group of people.
Tasks:
Enumerate the personal traits of character in a group you belong to. Why do you think you need this group?
How would you explain the meanings of the words ‘society’, ‘group’, ‘conformism’?
What does the group mean for a teenager?
What problems can a teenager face in a group?
VI этап. Подведение итогов работы, выводы, задание на дом.
VII этап. Рефлексия
Что нового вы узнали на уроке?
Чему научились?
|
|
|