|  | «First aid at injuries»| Методическая разработка интегрированного урока ОБЖ и английского языка для учащихся 5 класса по теме «First aid at injuries»
 
 (Первая медицинская помощь при различных видах повреждений)
 
 Дмитриева Е.А.,
 
 учитель английского языка
 
 МАОУ «СОШ № 12 с УИОП»
 Цели урока:
 
  формировать лексические навыки говорения;
 
развивать коммуникативные умения и навыки, творчество, фантазию, инициативу, активность, чувства радости и сопереживания, готовности помочь в беде, культуру общения в различных видах коллективного взаимодействия;
 
воспитывать готовность помочь в беде, культуру общения в различных видах коллективного взаимодействия.
 
 
 Оснащение: раздаточный материал, карточки с транскрипционными знаками, презентация в PowerPoint, карточки с транскрипционными знаками, картинки с частями тела и травмами.
 Ход урока
 
 First aid doesn’t take long to learn but can help to save lives
 
 
  Организационное начало урока, постановка целей урока перед учащимися.
 
 Teacher: Good afternoon, children! I’m glad to see you.Сегодня у нас будет не обычный урок, a интегрированный. Мы будем изучать на уроке английского языка одну из тем, которые вы изучаете на уроках ОБЖ. Чтобы узнать, что это за тема, давайте рассмотрим предложение, которое является эпиграфом к нашему уроку. Please, have a look at the blackboard, please. Who can read the words?(P1 читает слова) Thank you. What does this sentence mean? (P1, P2 отвечают.) So, what shall we speak about? (P1, P2 отвечают).Correctly, we’ll learn what we should do to help people in difficult situations. Мы будем сегодня учиться оказывать первую помощь. We’ll be the first-aiders.Что нам нужно для этого знать? Правильно, мы вспомним названия частей тела, изучим виды повреждений, и, конечно же, поиграем в ____
 
 
 
  Фонетическая зарядка
 
 Закончите стихотворения:
 
 Соринка в глаз попала: «АЙ!»
 
 Глаз мы называем eye
 
 От плеча до кисти сам
 
 Руку называю arm.
 
 Сколько горя, сколько бед!
 
 А страдает моя head.
 
 Палец я сломал на ринге.
 
 Палец по-английски finger.
 
 Футбол. Все за мячом бегут.
 
 Ступню мы называем foot
 
 Я люблю отличный бег.
 
 Ногу называем leg
 
 Протянул мне руку friend
 
 Руку называем hand
 
 В колене ногу ты согни.
 
 Колено по-английски- knee.
 
 Кровь донорская – это клад.
 
 Кровь по-английски будет blood
 
  Речевая зарядка (Ученики отвечают на вопросы учителя)
 
 How are you?
 
 Do you often cut your hand?
 
 Do you often hurt your leg?
 
 Do you burn yourself?
 
 Do you often have injuries?
 
  Активизация познавательной деятельности учащихся
 
 1)Групповая работа (Кто быстрее и правильнее). Помните, что вы сегодня first-aiders, а при оказании первой помощи очень важно то, насколько быстро мы её окажем.(2-3 минуты)
 
 Найдите названия частей тела и подпишите картинку:
 
 
     |         | f
 
 | o
 
 | o
 
 | t
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 |   | l
 
 | e
 
 | g
 
 | o
 
 | h
 
 | 
 
 
 |   | e
 
 | 
 
 
 | h
 
 | e
 
 | a
 
 | d
 
 |   | a
 
 | r
 
 | m
 
 | 
 
 
 | n
 
 | 
 
 
 |   | r
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | d
 
 | 
 
 
 |   | e
 
 | y
 
 | e
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 |  
 
 
 | 
         | f
 
 | o
 
 | o
 
 | t
 
 | g
 
 | k
 
 |   | l
 
 | e
 
 | g
 
 | o
 
 | h
 
 | o
 
 |   | e
 
 | r
 
 | h
 
 | e
 
 | a
 
 | d
 
 |   | a
 
 | r
 
 | m
 
 | l
 
 | n
 
 | q
 
 |   | r
 
 | s
 
 | n
 
 | w
 
 | d
 
 | a
 
 |   | e
 
 | y
 
 | e
 
 | b
 
 | f
 
 | y
 
 |  
 
 |  
 Make captions:
 
 2)Now we’ll speak about injuries.
 
 Look at the blackboard and try to guess the meaning of the words:
 
 Injury is harm to your body
 
 Burns are caused by dry heat and scalds are caused by wet heat.
   
 Cuts
  and grazes are very common. They can be caused by all sorts of things, such as sharp objects  , animal scratches  , and falling over, for example. 
 
      
 Because children usually put their arms out as they fall, arms, hands and wrists are where breaks tend to occur. We call it a fracture [frak-cher] when a bone has been broken or cracked. Broken bones always need professional attention.
 
 
   Bruise is an injury or mark where the skin has not been broken but is darker in colour, often as a result of being hit by something
    
 3)Совместите английские слова, их русские эквиваленты и картинки (2 минуты)
 
      | English
 
 | picture
 
 | Russian
 
 |   | Injury
 
 | 
  
 | ожог сухим жаром
 
 |   | Cuts
 
 | 
  
 | царапины
 
 |   | Bruises
 
 | 
  
 | порезы
 
 |   | Broken bones
 
 | 
  
 | ожог (кипящей жидкостью или паром)
 
 |   | Grazes
 
 | 
  
 | синяки
 
 |   | Scalds
 
 | 
  
 | переломы
 
 |   Игра. Let’s play “At the Doctor’s”
 
 Read the notes and say what problems they have. (Диагностика повреждений)
 
     | These are one of the most common injuries to skin,
 
 especially if you are a little kid.
 
 Little kids tend to race around,
 
 getting all excited and not
 
 looking where they are going.
 
 A fall often means that the kid
 
 slides along the ground
 
 rubbing or grazing some skin off
 
 whichever bit of the body
 
 is touching the ground at the time.
 
 | 
 
 
 |   | I was making hot chocolate and I put my hand over the gas ring when I was stirring the milk.
 
 
 | 
 
 
 |   | A man was on the roof fixing an antenna when he suddenly fell off. He landed on his leg and it was a strange shape.
 
 | 
 
 
 |   | He’s got….
 
 | 
 
 
 |   | She’s got
 
 | 
 
 
 |  
 
 
  Организация восприятия нового материала. Чтение текста
 
 Read the text and answer the question: What should you do if your friend has an accident?
 
  What is first aid?If your friend has an accident then the first person there will be the first aider or the person who will help her until others get there.
 
 First aid is about using your commonsense in ways that will keep her safe without doing harm to her.
 
 At school, all teachers will know what to do; in other places ask an adult to help.
 
 Calling for help is the most important thing a kid can do in an emergency.
 
 If you're going to be the one making the emergency phone call, here's what to do:
 
  Take a deep breath to calm down (успокоиться) a little.
 
Call 03. If your mobile phone is out of range you could try 112.
 
Tell the operator there's an emergency.
 
Say your name and where you are - the exact address if you know it.
 
Explain what happened and how many people are hurt. The operator will need all the information you can provide, so give as many details as you can.
 
Follow all of the operator's instructions carefully.
 
Stay on the line until the operator says it's OK to hang up. If you do not know just where you are - stay on the phone and the emergency service may be able to find you – don't hang up.
 
 7 Новая лексика. Что же нужно делать, если ваш друг поранился, а скорая помощь не приехала?
 
 Давайте достанем аптечку! First aid kit usually contains the following things:
 
 
      | bandage
 
 | soap
 
 | plaster
 
 |   | cotton
 
 | hydrogen peroxide
 
 | brilliant green
 
 |  
 8 Применение полученных знаний. Групповая работа
 
 Давайте выработаем алгоритм действий при повреждениях:
 
 Группа 1: Cuts and grazes; Группа 2: Burns and scalds; Группа 3: Broken bones; Группа 4: Bruises
 
  You shouldn’t panic
 
You should wash the injury with soap and water
 
You should put on some hydrogen peroxide or brilliant green
 
You should cover it with a plaster or bandage
 
You should use cold water
 
You should cover it with a special bandage
 
You should cold it
 
You should control the bleeding
 
You should call for help 03
 
 
 
 9 Контроль за результатами учебной деятельности
 
  Подведение итогов
 
Объяснение домашнего задания
 
 
 
  
 
 
 | 
 |  |